قدرت اله قربانی
چکیده
دنیای کنونی مملو از ادیانی است که آموزهها و پیروان گوناگونی دارند. ضمن اینکه میان ادیان الهی و غیرالهی، یا خداباور و غیرخداباور، برخی اشتراکات و اختلافات قابل توجهی وجود دارد. چنین کثرتی با نظر به بسط ...
بیشتر
دنیای کنونی مملو از ادیانی است که آموزهها و پیروان گوناگونی دارند. ضمن اینکه میان ادیان الهی و غیرالهی، یا خداباور و غیرخداباور، برخی اشتراکات و اختلافات قابل توجهی وجود دارد. چنین کثرتی با نظر به بسط جغرافیایی و تاریخی ادیان و دلبستگی پیروان آنها به سنت دینی خاص، ما را با این پرسش مهم مواجه میسازد که بین عدالت الهی و تکثر ادیان چه نسبتی برقرار است؟ آیا تکثر ادیان در زمانها و مکانهای مختلف، مطابق خواست الهی است؟ آیا صرف ظهور برخی ادیان الهی در منطقه جغرافیایی خاورمیانه، دلیل بر انحصار موهبت حقانیت و نجات الهی به مردم چنین منطقهای است؟ و اینکه تکلیف انسانهایی که به دلایل مختلف صدای ادیان الهی را نشنیدهاند و یا آن ادیان بطور مناسبی به آنها معرفی نشدهاند، چیست؟ برای پاسخ به این پرسشها و تحقیق درباب نسبت عدالت الهی با تکثر ادیان موجود، تلاش میشود نشان داده شود که لازمه عدالت الهی فراهم نمودن روشها و طرق متنوع هدایت انسانهاست که ارسال رسولان در قالب ادیان وحیانی از نمونههای بارز آن است. همچنین مقدم بر ارسال رسولان، مهمترین طریق الهی برای هدایت انسانها، تکیه بر رسولان باطنی است که مصداق آن عقل و فطرت بشری است. همچنین از آنجاکه انسانها در شرایط زمانی، مکانی و فرهنگی مختلفی زیست میکنند، لازمه منطقی هدایت الهی آنها تکثر روشهای هدایت و بهرهمندی عادلانه آنها از موهبت حقانیت و نجات است. نتیجه اینکه، نه تنها حقانیت و نجات منحصر به ادیان الهی نیست، بلکه تنوع طرق اعطای آن به آدمیان، لازمة عدالت الهی است.